Tennis on terästä. Muut lajit tulee kaukaa perästä.

13.12.2016

 

Tennis on terästä. Muut lajit tulee kaukaa perästä.
Ainakin näin on uskominen Hesarissa jo aiemmin julkaistun tutkimuksen mukaan.
Saimme lisää vahvistusta viime lauantaina tenniksen erinomaisuudesta hyvässä kunnossa pysymiseen tennistä pelaillen liikuntatieteiden maisterilta, Tuomo Ojalalta. Tennis vaatii nopeutta, kestävyyttä, liikkuvuutta ja voimaa. Pelkästään tennistä pelaillen noita vaadittavia ominaisuuksia ei saada, mutta oikeanlaisella fyysisellä harjoittelulla kehität paitsi pelitaitojasi, myös omaa terveyttäsi. Voimaharjoittelu on parasta tehdä vapailla painoilla. Vapaita painoja käytettäessä kehittyy myös tasapaino. Kannattaa huomioida myös se hyvä asia, että vaikka lihasmassa alkaa kadota heti 30 vuoden iän jälkeen, niin silti lihasvoimaa ja – massaa voi lisätä koko elämän ajan. Alaraajoja kannattaa harjoittaa voimaharjoittelussa enemmän kuin yläraajoja, sillä alaraajoista lihasmassa katoaa yläraajoja nopeammin. Hyviä tenniksen oheislajeja ovat pilates, yoga ja Olki-laitteen hyödyntäminen. Oheisharjoittelu kannattaa suunnitella hyvin ja mikäli et saa tehoja irti riittävästi, niin yksinkertaisesti lisää vaan kuormaa. Tennispelaajalle hyviä harjoitteita edellä mainittujen lisäksi ovat erilaiset kehonhallinta harjoitteet, juoksu, heitot ja hypyt.  Hyvän harjoittelun kruunaat vielä sopivalla venyttelyllä. Pitkät, noin minuutin mittaiset venytykset, jotka kehittävät liikkuvuutta parhaiten, on suositeltavaa tehdä noin pari tuntia, esimerkiksi tenniksen pelaamisen, jälkeen.

Kiitokset vielä Tuomolle hyvästä esityksestä! Ja kaikille muille vielä tsemppiä tenniksen oheisharjoitteluun! Ja muistin virkistämiseksi muistakaa, että riittävä lepo ja palautuminen on myös tärkeää!